top of page

גליון 22

אוגוסט 2019

השמים וכל צבאם

גיליון זה מוקדש ליצירות העוסקות ב"שמיים וכל צבאם", ביקום כולו ובכלל זה בכדור הארץ, כפלנטה ביקום. מצאנו לנכון לפתוח את דברינו בשירו של המשורר הגדול אברהם שלונסקי, "גלגול שני של כוכבים", שהוצע לנו בידי המשוררת סיגל אשל, נכדתו, הנזכרת בשיר, ואשר קולע היטב לנושא הגליון.

 

 

 

 

 

שורת מוטיבים, עליהם הצבענו ב"קול הקורא" שפרסמנו, עולים בשיר זה,שהוא מודרני יותר מרוב שיריו המוכרים של שלונסקי(אפילו המילה "טרמפ" מופיעה בו, חילול שמיים ממש...): אמונה, מיתוס ואגדה, אסטרולוגיה, שהולידו הדתות האליליות, אפילו המדע והמדע הבדיוני מצויים בשיר. וכמובן –נצחיותו של היקום, מול האדם בר החלוף, אשר שואף לגעת בנצח ולהנציח את זכרו, במעין גלגול נשמות, וקבלת "הזדמנות שניה".ומכאן שהשירה,והאמנות בכללה, היא ה"חללית" שבאמצעותהיכול האמן "לגעת בשביל החלב", כדברי אחד השירים בגיליון.

אין זה מקרי כי התנ"ך משמש מקור השראה ישיר או עקיף ומרומז ליצירות רבות בגיליון. רצה המקרה וגם שמו הפרטי של שלונסקי, אברהם, נושא את שמו של אבי האומה, שהובטח לו בידי אלוהים, כי זרעו יהיה ככוכבים בשמיים וכחול אשר על שפת הים לרוב. מוטיב זה משמש ארמז בכמה מן השירים המתפרסמים בגיליון, בהקשרים שונים ובמשמעויות מגוונות. 

עם יציאת גיליון מספר 22, כתב העת נתיבים חוגג 6 שנים לפעילותו.

גם אם כתב עת ספרותי צנוע זה לא זכה לגייס לשורותיו את "צבא השמיים הספרותי", ולא הגשים את כל חלומותיו-יעדיו, הוא משמש במה ללאמעט משוררים בולטים ומצוינים,וגם ל"כוכבים חדשים"שקיבלו אצלנו במה ראשונה ליצירותיהם.ראוי לציין שכתב העת שלנו היה החלוץ שפרסם רצנזיות (שלנו) לשירים, המתפרסמים אצלנו, ומשך הזמן קמו כמה "קולגות" שבקשו לאמץ את דרכנו.

הגיליון הנוכחי כולל שירים של 22 משוררים,3 סיפורים קצרים, בכללם סיפור מדע בדיוני, וציורים. לשבעה מהשירים של משוררים שונים הוספנו, כדרכנו בדרך כלל, פרשנות אישית-אסוציאטיבית.

עוד כולל הגיליון שתי רצנזיות, מאת שמעון רוזנברג, על שני ספרי שירה –"היינו כבגד" של ענת לויט ו"הר געש", של גאולה שינה ומאמר עיון של המבקר והמשורר ד"ר דן אלבו, העוסק בקינה על הפרעות נגד יהודי בגדד בשנת תש"א..

משתתפים בגליון

Untitled-1 copy.webp
bottom of page