top of page

גליון 21

אפריל 2019

לזכרם

בעקבות מותם של כמה מהבולטים והמשפיעים שבמשוררי ומשוררות ישראל בשלוש השנים האחרונות, וביתר שאת עם היוודע דבר מותה בשנה האחרונה של המשוררת גבריאלה אלישע, החלטנו, עורכי כתב העת נתיבים, להקדיש את הגיליון מספר 21 שלנו למשוררים:

הגיליון נועד לתת כבוד - לא אחרון – למשוררים אלה וליצירתם. מטעם זה ביקשנו ונתנו עדיפות ליצירות מקוריות לזכרם או בהשראתם, ולדברי פרשנות של יצירותיהם. ביקשנו מיוצרים לבחור שירים של משוררים אלה, תוך התייחסות והסבר מדוע בחרו בהם.הפעם גם מצאנו לנכון לא להגביל את הגיליון ליצירות ולפרשנויות שטרם פורסמו במקום אחר. 

מספר יוצרים ופרשנים בולטים נענו ושלחו לנו עבודות מרשימות. ראויים לציון מיוחד  דן אלבו, שכהרגלו מיטיב להעמיק ולחקור את הטקסטים אשר לפניו, וכמובן אמיר אור, אשר מקדיש לא אחת מזמנו לטובת משוררים והשירה בכלל (הרשימות ששלח לנו התפרסמו עוד בחיי המשוררים).

יחד עם זאת, בניגוד לציפיותינו, ההיענות ל"קול הקורא" שפרסמנו לא הייתה רבה. גם בולט מיעוט יצירות מקוריות שנכתבו בהשראת המשוררים. ייתכן שיש בכך כדי להעיד גם על מעמד כתב העת שלנו, שלא "פרץ" את "קיר הברזל" (או תקרת הזכוכית האטומה), בחלוף חמש  וחצי שנה מהיווסדו.

מצד שני, מאחר שאף כתב עת אחר לא עסק  בזכרם של המשוררים כתימה, ייתכן כי הסיבה למיעוט המשתתפים היא  אחרת: אנחנו מתרשמים שדבר מותם של המשוררים לא מעניין, לא נראה חשוב ולא מעורר השראה אצל רוב היוצרים ובראשם המשוררים, אשר שקועים בעולמם הפרטי והצר, ועליו הם אוהבים לשורר ובו לעסוק. ואולי חלקם אינו קורא או מתעמק בשירי משוררים אחרים זולת עצמם. אולי יש בכך כדי להעיד על מקומה וחשיבותה של השירה אף בעיניהם שלהם.

משתתפים בגליון

אמיר אור
bottom of page