top of page

גליון 19

ספטמבר 2018

אמונה ודעת

דבר העורכים

 

גיליון 19 של כתב העת נתיבים מוקדש הפעם לנושאי "אמונה ודעת". בבחירת היצירות לפרסום ביקשנו לשים דגש על יצירות העוסקות במתח בין שני יסודות אלה. כתב העת הוצף, תרתי משמע, במאות יצירות בתחום השירה, שעסקו בנושאים אלה. נאלצנו, לפעמים,  לוותר על יצירות ראויות לפרסום, אם הן לא ענו באופן מדוייק לתמה שהתגבשה תוך כדי עריכת הגליון. גיליון זה הינו מן הנרחבים ביותר שהוצאנו עד כה ומספר היוצרים והיצירות רב מאוד (העיסוק הרב במיון ובברירת השירים הוא אחת הסיבות, אם כי לא העיקרית,  לכך שהגליון יוצא באיחור של כחודשיים).

במה רחבה במיוחד, הרבה מעבר למקובל בכתב העת "נתיבים", ניתנת למשוררים טל בלו וגיורא גריפל, ששיריהם שבו את ליבנו בייחודם ועוצמתם, ובדיוק ההתכווננות שלהם לנושאי האמונה והדעת. עם זאת ניתן למצוא שירי משוררים נוספים שהם עזי הבעה ותוכן, ומטלטלים לא פחות בגיליון הזה.

 

ניסינו ככל יכולתנו לאזן בין היקף היצירות הנוטות לעריכת חשבון נפש ביקורתי, לעתים נוקב, ולעתים רווי אירוניה ואף הומור, עם האמונות והרגשות דתיים, לבין יצירות שיש בהן ביטוי לאמונה דתית, לצד אמונה של האדם ברוח האנושית ואמונת האדם בעצמו - ככוחות המעצימים את נפש האמן או את מושא כתיבתו.

רוב היוצרים הדתיים נמנע מלשלוח את יצירותיהם לכתבי עת שאינם בעלי תפיסת עולם דתית (כדוגמת כתב העת הירושלמי המצוין "משיב הרוח") ולפיכך הגיליון מציג פן אחד, חילוני, בנושא האמונה, ועל כך אנחנו מצרים.

משתתפים בגליון

כמו כן, אנחנו מפרסמים רצנזיה חשובה על שירתה של מירי בן שמחון מאת דן אלבו.

 

ושלוש סקירות על ספרים מאת שמעון רוזנברג:

 

       * ענן קניג, עיון ב"מסכת שירי אלוהים" "סקילה קוצים וגעגוע", הוצאת פרדס, 2018,ערך: יקיר בן משה

 

       * תומר אופגנג, על הפרעה אישיותית, חוסר תקווה ודרכי מפלט, בספר "כדורים כתומים וקפה שחור", הוצאת פיוטית, 2018

 

       *   שולמית זוננברג ברונשטיין "תמונות מכביש 90", הוצאת ספרי עיתון 77, 2018. ערך - אלי הירש

 

 

 

קריאה מהנה,

נעמה ארז ושמעון רוזנברג, עורכי "נתיבים"

bottom of page