top of page

גליון 18

מאי 2018

 ​גיליון מס' 18 של כתב העת "נתיבים" עוסק בנושא "שוליות חברתית". חלק נכבד מהיצירות עוסק בשוליות "נפשית", בעיקר במחלות נפש, על גילוייהן השונים, או בלשון היצירות – בשגעון. שירים בודדים מרמזים גם על אפיונים מקצה הסקאלה הקשה של הספקטרום האוטיסטי. היצירות שבחרנו הן כאלה שלטעמנו מצליחות להעביר את כאבם ועומק רגשותיהם (בכלל זה רגש אהבה) של הורים וקרובי משפחה, מחד, ואת הרגשות והמחשבות של ה"חריגים", מאידך.

יצירות מעטות בלבד עוסקות בשוליות חברתית של ממש, בין השירים תמצאו גם תיאור של שלל דמויות שוליים בעיר תל אביב, סיפור שאחד מגיבוריו הוא זונה ממין זכר, שיר על נכות פיסית, שירים המתארים שוליות כתוצר של אפליה על רקע גזעני, בכלל זה שירים מ"ז'אנר" אפליית המזרחיים בידי החברה האשכנזית. לעומת זאת, בולטים בשונותם שירים על שוליות של אנשי טוהר ומוסר (מעין נביאים) בחברה שאיבדה את ה"מצפן" החברתי-מוסרי שלה.          

הגיליון כולל שירים של עשרה משוררים העוסקים בשוליות לסוגיה: אמיר סומר,  עפרה קליגר, נורית פרי, חוה ניסימוב, גאולה שינה, שולה ניסים, ארלט מינצר, אשר גל, דוד מנשה וצילה זן בר דור.

בנוסף, בפינתנו "שירים בהשראת משוררים" אנו מפרסמים שלושה שירים של המשוררת ענת לויט, שנכתבו בהשראת נתן זך וביאליק.

לשולחננו הגיעו הפעם לא מעט סיפורים, מתוכם אנו מפרסמים חמישה סיפורים של מורן קבסו, גיורא גריפל, מרדכי גלדמן, נויה פוקר, ורמי מארק רום.

בגיליון זה  מתפרסמת ביקורת, פרי עטו  של שמעון רוזנברג, על שני ספרי שירה משובחים של:

  • אירן דן, "מספר הסיפורים", הוצאת פרדס, 2017.

  • שושנה קרבסי "נהר ושדים אין בו", הוצאת עיתון 77, 2017.

"רצה המקרה" ושני הספרים "עונים" על נושא הגיליון, מאחר שבין יתר שפע נושאיהם, יש בהם עיסוק משמעותי בשוליות חברתית של דור המהגרים ממוצא מזרחי. לצד זאת יש ביניהם הבדלים מעניינים מבחינה סגנונית ותוכנית. אחד מהם (ספרה של שושנה קרבסי) מספר את סיפורה של החברה המרוקנית, והדרת תרבותה ומסורתה, וגם רומזת כי האפליה של בניה נמשכת עד עצם היום הזה. הספר השני (של אירן דן) אינו נוקט בעמדה זו, אולי משום ההבדל הסוציו-תרבותי שבבסיס מוצאה – בירות שבלבנון.

ראוי לציין כי עד כה לא אותרו מאמרי ביקורת על שני ספרי שירה אלה, מצד מבקרים "ממסדיים" יותר, האוחזים בשרביט הביקורת מטעם כתבי עת והעיתונות היומית. מדובר בקצה קרחון המתבטא בהתעלמות ממשוררים טובים ומעניינים רבים, ולטעמנו אין די בעובדה שהמבקרים מוצפים במאות ספרי שירה חדשים בכל שנה כדי להצדיקה.  

אנו שבים ומזמינים יוצרים ומבקרים לשלוח לנו את יצירותיהם ומאמריהם, שלא פורסמו במקומות אחרים. יתקבלו בברכה גם רצנזיות חדשות על שירים בודדים (גם של קלסיקונים לצד יוצרים בני זמננו).

אנו מאחלים לקוראים הנאה רבה, 

נעמה ושמעון

bottom of page